Idag är förutsättningarna betydligt mer komplexa. Människor, företag, kapital och kompetens dras till attraktiva platser. Platser med goda utbildningsmöjligheter, attraktivt näringslivsklimat, bra livsmiljöer och ett rikt och varierat kulturliv. Tilltalande offentliga miljöer, välfungerande samhällsservice och tillgänglig natur har blivit viktiga konkurrensfaktorer.
Mot denna bakgrund arbetas nu Karlskronas platsattraktionsstrategi fram. Syftet är att stärka attraktionskraften och positionera Karlskrona som en plats där människor vill leva och verka, där besökare känner sig välkomna och där investeringar får goda förutsättningar att växa.
Utveckla och positionera Karlskrona
Men att skapa intresse för en plats kräver både uthållighet och fingertoppskänsla. Det är ett strategiskt arbete som accelererats och fokuserats via bolaget Destination Karlskrona. Bolagets uppdrag är att utveckla och positionera Karlskrona som en attraktiv plats.
Besöksnäringen är en viktig del i detta arbete. En plats som erbjuder kvalitativa upplevelser för besökare blir samtidigt mer attraktiv för studier, arbete, företagande och boende. De verksamheter som möter våra gäster – hotell, restauranger, handel och arrangörer av aktiviteter och evenemang – spelar en central roll i hur Karlskrona uppfattas.
Destination Karlskrona jobbar med att på olika sätt, mot olika målgrupper, tydliggöra platsens styrkor, bygga förtroende och visa vilken riktning platsen strävar mot.
Marknadsföringen sker både lokalt, regionalt, nationellt och internationellt och riktas vid olika tillfällen mot målgrupper som invånare, besökare, studenter, företag, beslutsfattare och potentiella inflyttare.